Chiang Mai

Sawadikaaaa

’s Ochtends kwamen we vroeg aan in Chiang Mai waar het nog heerlijk koel was en we gingen met grote tuktuk’s naar ons hostel (Deejay Backpackers). We konden nog niet inchecken maar wel onze tassen droppen. We mochten zelf weten wat we wilden doen die dag. Voor de middag hadden Yur en ik een cooking course geboekt, en het was pas 9 uur, dus we hebben toen met een groepje een tuktuk ‘geboekt’ en zijn daarmee door Chiang Mai gereden om wat plekken te bezoeken. Heerlijk koffie gedronken in Ahka Ama (met dank aan Martin!), daarna Thanin market (een food-markt) en nog een tempel bezocht (was saai, snel weer weggegaan).

Daarna zijn we met z’n vijven (Matt, Simon Marthe Yuri en ik) naar een heel mooi meertje gegaan, met dezelfde tuktuk, wat best wel even een ritje was! We konden zo lang blijven als we wilden, hebben heerlijk gegeten in een klein open bungalowtje (op de grond) en zijn na 2 uur weer terug gegaan met onze tuktuk driver die op ons wachtte, en dat voor maar 80 baht p.p. (€2,40)!

We moesten om 16:00 weer terug zijn en werden opgepikt met een minivan voor de cooking course (we gingen met z’n 4en). We gingen eerst naar een marktje, om eten te kopen en toen door naar een heel mooi plekje buiten Chiang Mai, waar we het eten gingen bereiden. Het was heel leuk om te zien hoe al dat eten gemaakt wordt. Opvallend was dat de basis van elk gerecht hetzelfde is en dezelfde specerijen bevat, alleen wat andere ingrediënten heeft. En toch smaakt het zo anders! Pad Thai (noodles met kip, tofu, ei, taugé en allemaal specerijen) was heel leuk om te maken, omdat je in 1 pan 2 verschillende delen van het gerecht maakt, wat best wel lastig is! Na het allemaal te hebben opgesmikkeld kregen we een kookboek en gingen we weer terug naar het hostel om vervolgens te vertrekken naar de zondagavondmarkt, die dwars door het centrum van Chiang Mai loopt. Na de markt gingen we naar een bar en ik ben op een gegeven moment met Maree, Ludvig en Alex naar het hostel gegaan, met een 2 persoons tuktuk, paste prima. 7 mensen die later weggingen hebben ook een 2 persoons tuktuk genomen…

De volgende dag stonden we vroeg op om met de minivan naar flight of the Gibbon te gaan. Het was ergens in de bergen en sommige wegen waren zo steil dat we dachten dat de minivan het nooit zou redden. Maar dat bleek uiteindelijk prima te gaan en we kwamen aan in een open huisje waar we onze ‘gear’ aan moesten trekken. Voor degene die niet weten wat flight of the Gibbon is: Een soort kabelbanenparcour door de jungle heen. We klommen weerin de minivan en gingen naar het startpunt. Daar gingen we kabelbaan na kabelbaan af, een van 900 meter, 1 waar je met z’n tweeen tegelijk kon, een vrije val en een soort vliegende kabelbaan. En wat was het gaaaf! (zie voor meer sensatie het filmpje van flight of the Gibbon.) Toen we bij het eindpunt kwamen kregen we een heerlijke lunch. Na de lunch bezochten we een waterval (we zijn helemaal omhoog geklommen!). Je kon er niet in zwemmen, maar het was prachtig! Daarna gingen we terug naar het hostel om vervolgens te vertrekken voor het eten. We aten pizza en pasta en het was eigenlijk heel vies. Na het eten gingen we naar een thai-boxwedstrijd. Als eerste begonnen de kleintjes (6-7 jaar) en ze werd steeds ouder. De laatste match was tussen 2 oudere mannen en die was heel leuk want ze speelden helemaal niet agressief.

Even voor de goede orde: we zijn de hele tijd met de onze groep, en je kan zelf kiezen of je meedoetaan activiteiten, mee gaat eten, in hetzelfde hostel wil slapen, en op de tour blijft of af hopt. Dus je bent helemaal vrij om te gaan en staan waar je wil, en er is altijd iets te doen. Met eten gaat iedereen altijd mee, maar activiteiten niet iedereen (dat is ook nog extra kosten). Het stray-systeem werkt zo dat je van de tour kan afhoppen als je op een plek wil blijven. Je kan dan met de volgende tour mee (3 dagen later) en hebt dan ook een nieuwe groep. Yur en ik vonden de groep zo leuk dat we op de tour bleven en dus meteen zijn doorgegaan. 2 Nederlanders hopte wel af maar daarvoor in de plaats kwamen er 4 Deense jongens en 1 Engels meisje bij (die de vorige tour waren afgehopt).

De volgende dag was een reisdag en vertrokken we vroeg met een minivan naar Chiang Rai. Daar hebben we een hele grote witte tempel bezocht (hij was wel een beetje kitch), gelunchd en weer vertrokken, richting Laos!

mama

Wat beleven jullie veel in korte tijd! Heerlijk leesvoer!liefs, mama

Lenekekonig@kpnmail.nl

Lieve Zora en Yuri. Wordt zelf en ook Peter zo blij je reisverslag te lezen . Jullie maken zoveel verschillende dingen mee , kunt dit zo levendig vertellen dat ik ook weer even in changmai was alleen zien jullie meer. Wat een interessant concept om zo te reizen. Zoor wat heb je dit goed bedacht. Al wat gewend aan de hitte en vochtigheid? Hier is het 6 gr. Tempels boeien je niet zo tot nu toe. Kan me voorstellen. Liefs voor jullie beiden . Leneke en P. Heb je verhaal net aan hem voorgelezen.

Papa

Wat gaaf allemaal om te lezen. Erg leuk om het zo mee te beleven!

oooooh pa

Wat een belevenissen
In zo'n korte tijd. Goed hoor.

Nicolien

Dank je voor de stay uitleg! Noooit van gehoord! klinkt wel wat veiliger! Goed idee!
Geniet!
Ps:kan niet wachten tot je voor ons komt koken en mij die trucs leert!

Stray

met Stray reis je verder en stay je kort.

Wela

Jeeeeetje wat beleven jullie veel en wat leuk!