Kong Lor, Grotten en Tha Kek

Na nogmaals een wilde rit in onze oranje bus (waar we inmiddels wel aan waren gewend) kwamen we aan in Kong Lor. Tussen de bergen lag een platte land met heel veel plantages (tabak, rijst, etc.) lag een klein dorpje, Kong Lor. Het was prachtig! Eigenlijk was het gewoon 1 straat met allemaal kleine zijstraatjes en huisjes en een paar guesthouses. Wij hadden een prima guesthouse inclusief huisdier op onze kamer: een hagedis (volgens Yuri een gekko…). Ook hadden we kolonies mieren, dat was wat minder. Muggen zijn er ook maar die vinden mij op de een of andere manier niet lekker J. (Op het moment dat ik dit herschrijf op de computer heb ik spijt van dat ik dat heb gezegd haha). Iedereen raakt trouwens wel een beetje gewend aan alle beestjes die zich hebben gesteld op hun kamer. Over diertjes gesproken, en lopen hier onwijs veel koeien overal, vaak staan ze midden op de weg. Ook zijn overal baby diertjes, en vooral puppy’s, echt heel erg leuk. Alle jongens laten zich hierdoor ook van hun zwakke kant zien ;).

De aankomst dag hebben we gegeten in een minirestaurantje die voor ons geloof ik nog nooit zoveel gasten in een keer heeft gehad. Na een lekker maaltje en biertje naar bed gegaan, en nog even gelezen. De volgende dag gingen we naar de 7 km lange grot in Kong Lor, die maar 1 km van het guesthouse lag. We konden met 3 personen in een bootje door de grot. Ik zat met Nicole en Sammy in een bootje. Het was echt pik donker en we kregen allemaal een hoofdzaklamp. Het was een interessant ritje. We liepen meerdere keren vast en moesten dan uitstappen om te duwen, maar dat was lastig in het donker en vaak viel je bijna om omdat je tegen een steen aanliep of het water ineens diep was. Zo verloor Sammy bij een elegante val haar slipper (en er was behoorlijk wat stroming) en probeerde Nicole hem te grijpen, maar dat mislukte en ook zij ging kopje onder.. haha. En ik bleef voor de verandering eens droog!! Na de grot gingen we voor de grot in een soort blue lagoon (heel blauw meertje) zwemmen en van een grote rots springen. Na weer in hetzelfde restaurantje te hebben gegeten (veel keus was er niet met 14 personen, haha) ging Yuri voetballen tegen een team uit het dorp. ’s Avonds keken we nog een film en gingen we naar bed om de volgende dag vroeg te vertrekken naar Tha Kek.

Onze reis werd vervolgd en we reden in 6 uur naar Tha Kek. We hadden een mooi hotel met prachtig uitzicht over de Mekong rivier met aan de andere kant Thailand. Het landschap was inmiddels veranderd naar plat land. We hadden voor de verandering een stenen bed, maar dit keer was het echt een houten plank met een laken erover. We gingen heerlijk eten in een Duits restaurant met lekkere burgers en steak, en goeie frietjes.

Reinoud

Het leest als een heerlijk reisavontuur. Dank dat ik zo mee kan genieten.

Wela

Mijn grootste nachtmerrie zo'n donkere grot. Helden zijn jullie.

Oma Leneke

Lieve Zora,vandaag kregen wij een hele kleurrijke kaart van jullie. Feestelijk. Dankjewel.en dan zoveel nieuwe mails heb nog niet alles gelezen , geniet er enorm van.jullie zijn al heel ervaren reizigers, je beschrijft het helder duidelijk en met humor. En die grotten dat had ik nooit gedurfd. Ik woonde in Maastricht vlakbij de grotten in de St. Pietersberg maar ben er nooit in geweest. Liefs Leneke en Peter

Fienen Ton

Wat hebben jullie weer mooi op een oliphant een reisje gemaakt en heerlijk in het water ! Prachtige omgeving en een hele mooie belevinis !